Kogo najczęściej dopada problem nietrzymania moczu?

30.03.2021

Nietrzymanie moczu to problem dotyczący znacznej części osób. Dolegliwość polega na niekontrolowanym wyciekaniu moczu z pęcherza moczowego. W zależności od wielkości problemu może to być kilka kropel lub nawet regularny strumień. Wielu chorych nie zgłasza się do lekarza, chociaż istnieją skuteczne sposoby na złagodzenie objawów lub całkowite pozbycie się ich. Kto jest narażony na problemy z nietrzymaniem moczu? Jak efektywnie leczyć dolegliwość?

Przyczyny i rodzaje nietrzymania moczu

W przypadku prawidłowego działania układu moczowego, po wypełnieniu pęcherza odczuwana jest potrzeba oddania moczu. Wówczas mięśnie dna miednicy ulegają rozluźnieniu, natomiast pęcherz moczowy kurcząc się, umożliwia jego odpłynięcie. Nietrzymanie moczu związane z zaburzeniami funkcjonowania któregoś z elementów dróg moczowych. Na pojawienie się problemu z nietrzymaniem moczu mają wpływ takie czynniki jak przebyte ciąże i porody siłami natury, nadwaga lub otyłość, cukrzyca, zaawansowany wiek, predyspozycje genetyczne oraz niektóre choroby neurologiczne. Najczęstszym rodzajem dolegliwości jest wysiłkowe nietrzymanie moczu. Objawia się niekontrolowanym wyciekiem moczu podczas napinania mięśni tłoczni brzusznej, np. w trakcie ćwiczeń na siłowni, kaszlu, śmiechu, kichania. Wynika głównie z osłabienia mięśnia zwieracza cewki odpowiedzialnego za utrzymanie płynu w pęcherzu oraz zwiotczenia ścian pochwy. Naglące nietrzymanie moczu jest wynikiem nadmiernej aktywności mięśni pęcherza. Pojawia się wówczas bardzo intensywna i wręcz niemożliwa do opanowania nagła potrzeba oddania moczu. Ponadto wystąpić może nietrzymanie moczu z przepełnienia pęcherza – diagnozowane szczególnie u mężczyzn z powiększonym gruczołem krokowym oraz nietrzymanie pozazwieraczowe.

Kogo dotyczy nietrzymanie moczu?

Dolegliwość ta dotyczy osób w różnym wieku, najczęściej występuje u ludzi starszych, dwukrotnie częściej obejmuje kobiety niż mężczyzn. Przyczyną jest kobieca anatomia i fizjologia dolnych dróg moczowych oraz dna miednicy. U kobiet może pojawiać się już nawet po 30. roku życia. U mężczyzn częstotliwość występowania rośnie z wiekiem. Zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn nietrzymanie moczu może mieć postać przemijającą, związaną z zażywaniem leków moczopędnych, przebytym zakażeniem lub wypiciem napojów bogatych w kofeinę. Jeśli dolegliwość nie przemija, należy podjąć właściwe leczenie zachowawcze, farmakologiczne bądź leczenie operacyjne. Usuwanie dolegliwości początkowo polega na systematycznym wykonywaniu ćwiczeń, ale ostateczną metodą jest wykonanie odpowiedniego zabiegu.